Bestille skattekort og frikort

skatteetaten

Arbeidsgiver henter skattekortet ditt elektronisk fra Skatteetaten etter at du har bestilt det. Det betyr at du ikke får det hjem i posten. Hvis du tjener 55 000 kroner eller mindre i løpet av 2017, trenger du ikke betale skatt og må bestille frikort isteden.

Informasjon om skattekortet ditt 

Etter at du har bestilt skattekortet, får du informasjon om skattekortet ditt (skattetrekksmelding), normalt innen 5 virkedager. Er du registrert e-bruker, får du informasjonen i meldingsboksen din i Altinn. Hvis du ikke er e-bruker, sender skatteetaten informasjonen til din folkeregistrerte adresse.

Før du bestiller skattekort bør du finne fram dokumentasjon på:

  • Lønn: lønnslippen får du enten på papir eller elektronisk fra din arbeidsgiver. Er det første gang du bestiller skattekort må du oppgi hvor mye du tror du kommer til å tjene i løpet av året.
  • Pensjon: er du pensjonist trenger du dokumentasjon fra NAV eller fra den som betaler ut din pensjon.
  • Gjeld/formue: dokumenter fra banken som viser din gjeld, gjeldsrenter og eventuelt formue.

Utenlandsk arbeidstaker?

Utenlandske arbeidstakere må du møte opp på skattekontoret for å søke om skattekort. Det finnes noen unntak.

Kilde:  Skatteetaten